Slow Art: bewuster kijken naar kunst.

De Slow Art beweging nodigt kijkers uit om langer bij een werk stil te staan.

Het doel is bewuster of trager te kijken naar kunst. Samen kijken leidt tot een gesprek met anderen. Niet enkel het werk krijgt daardoor meer betekenis, ook jij komt kijkend tot inzichten over jezelf en de wereld rond je. 

“Wanneer je van elkaar weet dat het normaal is om de wereld anders te ervaren dan anderen, ontstaat er meer vrijheid voor individuele ideeën”

Tijdens een workshop Slow Art leer je het werk in detail waarnemen.
Samen kijken verruimt je blik. 

Intensief kijken is een aanleiding voor een gesprek met anderen. Door dit gesprek verandert het perspectief van de deelnemers. 

Traag kijken nodigt uit om stil te staan en in het moment te zijn. Met andere woorden: op zichzelf terug te plooien, tot zichzelf komen, mindful zijn.

Nu even concreet

Naargelang de samenstelling van je groep en de beschikbare tijd zijn er drie mogelijkheden.

Samen Kijken

Bij Samen Kijken zoeken we zelf naar betekenis in een kunstwerk. Aan de hand van bepaalde vragen kijken we intensief naar één werk, gaan in dialoog met elkaar en verkennen op die manier verschillende standpunten om een werk te interpreteren. Een verrassende manier van kijken!

We voegen geen ingewikkelde kunsthistorische context toe. Deze aanpak leert ons hoe we zonder oordeel kunnen waarnemen, onderzoeken en op verschillende manieren de wereld kunnen ervaren.

Samen Kijken is gebaseerd is op de Visual Thinking Strategy (VTS) en beleven we in groep. Het gesprek duurt ongeveer 40 minuten.

Dialoog met een kunstwerk

Bij  Dialoog met een Kunstwerk gaan we individueel in gesprek met een werk. Je leert niet over kunst, maar je leert van kunst. Je vertrekt bij een existentiële vraag, om via een intensieve waarneming tot nieuwe persoonlijke inzichten te komen. Dit kan leiden tot inspiratie voor je dagelijks leven of voor eigen artistiek werk. Nieuwe inzichten gegarandeerd!

Ook hier voegen we geen kunsthistorische context toe. Met een open mind ervaren we wat kunst ons persoonlijk kan vertellen als we de tijd nemen om te luisteren.

Dialoog met een Kunstwerk vertrekt vanuit Art Based Learning. Dit is een reflectieve methode waarbij het vrije associatieve denken centraal staat. Je leert van het kunstwerk en niet over het kunstwerk. Je beleeft deze dialoog in je eigen individuele cocon. We sluiten af met een reflectie. Deze workshop duurt ongeveer 1,5u.

Verruim je Blik

In de workshop Verruim je blik nemen we de volle tijd om twee werken van dichtbij te bekijken.

Een eerste werk bekijken we in groep. We zoeken naar eigen betekenissen en wisselen verschillende standpunten uit.

Bij het tweede deel vertrekken we vanuit een existentiële vraag en gaan we individueel in dialoog met één werk. We gaan naar huis met nieuwe inzichten en inspiratie. 

Verruim je Blik combineert Samen Kijken en Dialoog met een Kunstwerk. De unieke combinatie zorgt voor een nog intensere beleving: Door eerst in groep waar te nemen leer je details te zien. Die manier van kijken neem je mee naar het tweede deel. Zo kom je tot een nog diepere verbinding tussen jezelf en het werk.

Ook hier sluiten we af met een reflectie.

Voor deze workshop voorzie je best 2,5u. De combinatie is een meerwaarde en de tijd waardig!

Visual Thinking Strategy is een methodiek die ontstaan en ontwikkeld is in het MoMa. Philippe Yenawine, hoofd educatie van het New Yorkse Moma was diep geschokt toen Abigail Housen van Harvard University hem vertelde dat tachtig procent van de kennis die aangeboden wordt door de begeleiders niet bij de bezoekers blijft hangen.

Housen onderzocht de verschillende niveaus van kunstbeschouwing bij de bezoekers en ze kwam tot het besluit dat de educatieve programma’s van het museum niet aansluiten bij de natuurlijke manier van kijken van de bezoekers. Samen onderzochten ze een manier om naar kunst te kijken en ze ontwikkelden de VTS methodiek

De voordelen van VTS:

  • je hebt geen kunsthistorische voorkennis nodig
  • het bevordert je communicatief en esthetisch vermogen
  • je ontwikkelt het waarnemingsvermogen
  • het bevordert de groepsdynamiek en respect
  • het nodigt uit tot onderzoekende houding en actieve deelname
  • het biedt een veilige omgeving om nieuwe zienswijzen te ontwikkelen en te verkennen
  • VTS maakt mensen bewust van hun eigen denkpatronen én die van anderen
  • werkt stressreducerend en vertragend
  • geeft tijd om te verwerken

De deelnemers krijgen vooraf de opdracht mee om een eigen existentiële vraag te formuleren. Een persoonlijke en betekenisvolle vraag. Deze hoeft niet zwaar of moeilijk te zijn, maar gaat wel over iets wat hen op dat moment bezighoudt en waar ze geen antwoord op hebben.

Elke deelnemer gaat afzonderlijk ‘in dialoog’ met een bepaald werk. Art Based Learning is een reflectieve methode waarbij het vrije associatieve denken centraal staat. Men leert van het kunstwerk en niet over het kunstwerk.

Door eerst objectief te kijken en daarna het werk te beleven, wordt er beroep gedaan op de verbeeldingskracht van de toeschouwer. Geleidelijk verschuift de aandacht van het kunstwerk naar de toeschouwer zelf. 

Er worden associaties gelegd tussen wat we al weten en wat het schilderij ons vertelt. 

Deze methodiek werd ontwikkeld door Jeroen Lutters, kunsthistoricus en docent cultuureducatie in Nederland.

We laten ons leiden door onze intuïtie en laten ‘een schilderij ons uitkiezen’.

Benieuwd om het zelf te ervaren?

Je kan je altijd inschrijven om zelf eens deel te nemen. Neem een kijkje op de kalenderpagina om te zien wanneer er sessies ingepland staan

Of contacteer me vrijblijvend om een workshop aan te vragen.

 

let's connect